Instagram #1

Vietnam: Hue

3 mei 2010

1 en 2 MEI 2010
We staan al vroeg met onze tassen klaar bij het kantoor van Sinh Tourist. Vandaag nemen we de bus naar Hue. We gooien onze backpacks onderin de bus en zoeken snel ons plekje op. Het is een slaapbus dus we hebben stoelen die helemaal plat kunnen. We zitten op zich niet slecht, al heeft Tom wat weinig beenruimte (wij westerlingen zijn nu eenmaal veel groter als de gemiddelde Aziaat).

Rond een uur of 12 komen we aan in Hue. Wanneer we uit de bus stappen worden we belaagd door mensen die ons transport of een hotelkamer willen verkopen. We wimpelen ze af en regelen wat verder op een meter-taxi om ons naar het hotel te brengen. We hebben van te voren al een slaapplek geregeld, omdat 30 april en 1 mei feestdagen zijn en veel Vietnamezen dus vrij zijn. Ons hotel ligt iets buiten het centrum van Hue.

De volgende dag maken we gebruik van het gratis wi-fi dat het hotel ons biedt om zo de reisverslagen bij te werken.

3 & 4 MEI 2010
Vandaag gaan we Hue verder verkennen. Hue is de oude keizerlijk hoofdstad van de Nguyen keizers. In Hue vindt je pagode’s, mausoleums en tempels, de historie voor het ontstaan van communistisch Vietnam. Overigens zijn geen van de gebouwen ouder dan 150 jaar en helaas zijn veel van de gebouwen in verval geraakt door oorlog en politiek.

Vietnam heeft nooit veel aandacht besteed aan het onderhoud, omdat deze plaatsen politiek incorrect waren. De laatste jaren heeft Vietnam wel ingezien dat juist dit soort plaatsten interessant zijn voor toeristen en simpelweg dus ook veel geld in het laatje brengen. Op veel plaatsen in Vietnam zijn ze dan ook aan het restaureren (of zelfs herbouwen).

Hue ligt aan de ‘Perfume river’. De rivier dankt zijn naam aan het feit dat waar de rivier ontstaat er veel bloemen te vinden zijn.

Tomb of Khai Dinh
We bezoeken eerst de Tomb of Khai Dinh dat iets buiten het centrum van Hue ligt. Kai Dinh was keizer van 1916 tot 1925 en werd door de jongen nationalistische Vietnamezen vooral gezien als marionet van de Fransen. Deze keizer was daardoor niet heel geliefd onder de Vietnamese bevolking.

Het bouwen van het mausoleum heeft 11 jaar geduurd, van 1920 tot 1931 en combineert meerdere bouwstijlen (Europees en Vietnamees).

Minh Mang Tomb
De tweede mausoleum die we bezoeken is de Minh Mang Tomb. Dit complex is in tegenstelling tot de Tomb of Khai Dinh in Vietnamese stijl gebouwd. Het mausoleum ligt in een prachtige tuin en beslaat een redelijk groot gebied.

Minh Mang was keizer van 1820 tot 1840. Het mausoleum is gebouwd in de periode 1841 tot 1843 door Thieu Tri.

De bus stopt ook nog voor een derde mausoleum. Volgens de gids lijkt deze erg op het eerste mausoleum dat we bezocht hebben. Om deze reden en het feit dat ze overal best veel entreegeld vragen slaan veel mensen deze bezienswaardigheid over. Zo ook wij. We besluiten onze tijd door te brengen met een koud drankje. We ontmoeten vier Australiers waar we samen een biertje mee drinken.

Wierrook & Vietnamese hoeden
Een trip is geen trip in Azië als je niet ergens bij een winkeltje afgezet wordt. Onder het mom van ‘kijken hoe ze wierrook maken’ stoppen we langs de weg. We kijken welgeteld 10 seconden rond en gaan dan snel weer in de koele bus zitten.

Citadel
Na de lunch bezoeken we het Citadel van Hue. Het oude centrum van Hue ligt achter een grote stadsmuur. Er zijn drie stadsmuren om het Citadel heen gebouwd. Helaas is het citadel in slechte staat, waardoor het moeilijk is om een beeld te vormen van hoe de mensen hier geleefd hebben. Gelukkig zijn er nog wel beelden van hoe het geweest moet zijn.

Thien Mu Pagoda
Na het Citadel bezoeken we de oude Thien Mu Pagoda. Deze pagode ligt op een schitterende lokatie op een heuvel aan de Perfume river. Thien Mu Pagoda is in 1601 gebouwd door Nguyen Hoang. Gedurende de eeuwen daarna is de pagode verschillende malen vernield en herbouwd. De grote 21 meter hoge toren, Thap Phuoc Duyen, is gebouwd tijdens het bewind van keizer Thieu Tri in 1844.

Vanuit de Pagode lopen we naar onze dragon boat. Met de dragon boat varen we over de perfume river, naar het stadscentrum.

De volgende dag slapen we uit, doen we wat boodschappen en kijken we een filmpje. Om 5 uur ’s middags vertrekken we met de nachtbus naar Hanoi. Helaas heeft Tom een plek toegewezen waar hij niet inpast. Wanneer hij vraagt aan de mensen van Singh Tourist of er een oplossing is wordt hij compleet genegeerd. Voor een beetje service hoef je bij deze organisatie niet aan te kloppen. Aangezien de rit zo’n 14 uur duurt is dit natuurlijk een flinke tegenvaller.

• Sheila
    25 mei 2010 at 04:18

Leuk dat jullie zo veel gezien hebben! Ik vind het een mooie plaats, rijk aan cultuur. Wist je trouwens dat de overheid alle Chinese gebouwen zelfs wilden laten vernietigen? Totdat ze inderdaad door hadden dat dit geen positieve uitwerking zou hebben op het toerisme.
    Balen van die zitplek in de bus! Ik ben niet zo lang natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat die 14 uur dan echt een verschrikking zijn. Ik haat ’s avonds reizen met de nachtbus. Het is veel vermoeiender dan overdag. En als je dan al zo krap moet zitten….