Instagram #1

Vietnam: Hanoi & Halong Bay

9 mei 2010

5 MEI 2010
Ondanks het feit dat Tom onmogelijk een fijne houding kon vinden in de bus gaat de reis voorspoedig en we komen dan ook om 7 uur aan in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

We pakken snel een taxi, die ons via een behoorlijke omweg naar het hotel brengt, maar aangezien we beiden kapot zijn hebben we geen zin in discussie. Wanneer de chauffeur me te weinig geld terug ben ik wel wakker genoeg om het volledige bedrag terug te eisen.

We hebben een kamer geboekt in het Phoenix Hotel in ‘the old quarter’ en gelukkig kunnen we gelijk al in onze kamer.

Hanoi: scamcity?
Iets na het middaguur besluiten we om de stad te gaan bekijken. Voordat we het hotel verlaten krijgen we een waarschuwing mee van de hoteleigenaar. We moeten goed opletten waar we iets boeken, want er is zoveel nep. Eigenlijk komt het er op neer dat hij ons verteld dat we niemand kunnen vertrouwen.

Fake..
Hanoi is een drukke stad, met wederom erg veel toeterende auto’s en scooters. We gaan eerst op zoek naar onze agent om de tour naar Halong Bay te bevestigen. We hebben deze alvast geboekt in Hue, omdat we in Hanoi weinig speling hebben wat onze tijd betreft. Dat blijkt een goede keuze te zijn, want in Hanoi stikt het van de oplichters. Wij hebben onze tour bijvoorbeeld geboekt bij Sinh Tourist. Deze zit verspreidt over heel Vietnam en dat is best praktisch. Zij hebben in Hanoi twee kantoren zitten weten we. Echter als je door de straten loopt van Hanoi kom je tientallen kantoren tegen van deze organisatie. Deze zijn dus allemaal fake! Ze kopiëren het logo, de naam etc. Ze misbruiken de goede naam van een andere organisatie en schepen jou waarschijnlijk af met een slechte tour voor veel geld. Ook worden er complete hotels en restaurants gekopieerd. Wanneer je een taxi neemt vanaf het vliegveld naar de stad moet je dan ook goed op je hoede zijn, want de kans is aanwezig dat ze je naar het hotel brengen dat wel dezelfde naam draagt als degene waar jij bij geboekt hebt, maar niet dezelfde is. De kwaliteit is vaak veel minder en op het einde van de rit blijkt vaak dat de prijs niet per kamer is, maar ineens per persoon. Er wordt zoveel gekopieerd in Hanoi dat het echt een beetje treurig is… maar goed met een beetje gezond verstand komt het allemaal goed!

We wandelen op ons gemak door het oude centrum van Hanoi. Hanoi is op een of andere manier een stuk sfeervoller dan Ho Chi Minh City. In tegenstelling tot wat we in HCMC ervaren hebben lijkt deze stad een stuk authentieker.

Ook in Hanoi stikt het van de brommertjes, de stoepen staan er vol mee waardoor iedereen over weg moet lopen. Dat doen we dan ook, ondertussen taxi’s en brommertjes ontwijkend.

Er is van alles te koop in de straten van Hanoi. Wij hebben al voldoende geshopt in Hoi An dus deze keer houden we ons in. Het leuke is dat in de ene straat bijvoorbeeld overal schoenen te krijgen zijn en in een andere straat vindt je bijvoorbeeld alleen spullen om te naaien en borduren.

Na een wandeling door de warme en drukke straten van Hanoi duiken we 69 Bar Restaurant binnen, waar we genieten van een heerlijke (en dan bedoel ik ook echt heerlijk!) groene papaya- en biefsalade.

6 , 7 & 8 MEI 2010
Vandaag worden we al vroeg opgehaald door een minibusje. Onze bagage laten we achter in het hotel. Na onze tocht naar Halong Bay zullen we nog twee nachten in dit hotel verblijven.

Na een rit van 4 uur komen we aan in de haven van Halong Bay. Het is hier een drukte van jewelste! Halong Bay is dan ook een grote toeristische trekpleister. Met een kleine boot worden waar naar de boot gebracht waar de nacht door zullen gaan brengen, de Marguerita Junkie. Aan boord worden we verwelkomd door de crew met en een heerlijk welkoms drankje. We brengen onze spullen naar de cabin, die erg netjes uitziet en gaan dan lunchen.

We zitten samen met twee Australiërs (Brian en Suzan) en twee Zuid-Koreaanse meisjes aan tafel. Het klikt gelijk, al zijn de Koreaanse meisjes niet heel goed in Engels. De lunch is erg uitgebreid en bevat veel verschillende soorten seafood. Terwijl wij lunchen, kletsen en vooral ook veel lachen begint de boot aan de tocht naar Halong Bay.

De omgeving is echt schitterend. We hebben zonnig weer en de zee is prachtig blauw!

Grotten
Na de lunch gaan we voor anker en stappen we over op een kleiner bootje. Het bootje zal ons brengen naar de Amazing Cave. Via een heleboel trappen klimmen we naar boven om daar de grot te betreden. De grot bestaat uit drie verschillende kamers die allemaal kleurrijk verlicht zijn. De grot is vrij groot en we lopen hier dan ook zeker drie kwartier rond.

Kayakken
Na ons bezoekje aan de grotten hebben we tijd om te kayakken. Tom stapt samen met de Zuid-Afrikaanse Joanna in een kayak. Ze bezoeken al kayakend een andere grot en een drijvend dorpje.

Na het kayakavontuur bezoeken we een eilandje. Veel mensen brengen hier al zwemmend en zonnend wat tijd door. Wij beklimmen via een heleboel treden (heerlijk met die hitte) een rots, vanwaar we een wijds uitzicht hebben over Halong Bay.

Na de lange afdaling lopen we via het strand direct de zee in. We genieten van het verkoelende water voor we terug gaan naar het kleine bootje waar we kijken naar een prachtige zonsondergang.

Na het avondeten zijn er twee opties om te doen:
1: Inktvis vissen op de voorkant van de boot of
2: Karaoke
De mensen die ons een beetje kennen weten natuurlijk meteen voor welke optie wij zijn gegaan? Uhm.. precies ja… karaoke. Samen met alle niet-Aziaten verzamelen we ons op de bank. Terwijl wij nog een biertje achteroverslaan om onze angst te overwinnen bijten Brian en Susan de spits af. Zij hebben totaal geen buhne vrees en beginnen gelijk met een liedje en een dansje. Een Spaans stel laat zich ook niet kennen en kiest het ene spaanstalige nummer na het ander uit. Uiteraard kunnen wij ons niet laten kennen en we zorgen dat ook voor the-most-horrible-karaoke-performance-ever.

De avonds eindigt in een waar feestje. De Japanners komen erbij en zingen een liedje. De avond wordt afgesloten door een Vietnamese man die twee Vietnamese liedjes zingt. Hij kan prachtig zingen en iedereen klapt enthousiast mee. Na zijn optreden bedankt hij ons hartelijk dat wij naar zijn land zijn gekomen. Hij houdt zoveel van Vietnam en hoopt dat wij dat na ons bezoekje begrijpen.

De weg terug
De volgende morgen krijgen we redelijk vroeg ons ontbijt. De rest van de morgen hebben we tijd voor ons zelf. We genieten daarom van het prachtige uitzicht. Helaas is Tom ziek wakker geworden en gedurende de morgen wordt het er niet beter op.

Wanneer we aanmeren in de haven van Halong krijgen we nogmaals een uitgebreide lunch geserveerd. Tom krijgt geen hap door zijn keel en besluit op het dek van de boot te gaan zitten terwijl wij lunchen. Na de lunch vertrekken we om terug te gaan naar Hanoi. Na een vier uur durende, voor Tom helse, rit komen we aan in Hanoi. We krijgen onze bagage terug en checken weer in.

Helaas is Tom de volgende dag nog steeds ziek en hierdoor kunnen we Hanoi helaas niet verder verkennen.

9 MEI 2010
Deze morgen moeten we al vroeg op pad. Tom is helaas nog steeds ziek, maar vandaag vliegen we naar Kuala Lumpur. De spullen heb ik de vorige avond al ingepakt dus deze morgen zijn we binnen 20 minuten aangekleed en onderweg naar het vliegveld van Hanoi. Onze chauffeur rijdt als een complete idioot. Dat zegt wat, want de chauffeurs in Azie rijden allemaal vrij gevaarlijk dus we zijn al wat gewend. Hoe dan ook we komen veilig en ruim op tijd aan op het vliegveld.

Op het vliegveld ontmoeten we Brian en Susan nogmaals. Zij vliegen vandaag naar Beijing om daar nog een weekje door te brengen voor ze terug gaan naar Australië.