Instagram #1

OZ: Valentine in the Blue Mountains

14 februari 2010

14 FEBRUARI 2010
Helaas regent het nog steeds als we deze morgen wakker worden. Gelukkig is het vandaag valentijnsdag en mogen we elkaar deze morgen een extra kusje geven ;-). Valentijnsdag word hier voor ons gevoel grootser gevierd dan in Nederland. Overal zie je bloemenstalletjes staan die rozen verkopen. De rozen zijn hier overigens belachelijk duur, voor een bosje van 6 rozen en een beetje groen betaal je hier gerust 50 Dollar. Wij slaan steil achterover van deze prijzen, maar goed ondanks de prijs staan er toch een hoop mannen in de rij. Misschien hebben ze iets goed te maken thuis?

The Blue Grey Mountains
Na ons valentijns ontbijt (brood met pindakaas) rijden we richting de Blue Mountains. We vrezen dat het weer deze dag zal gaan verpesten. We besluiten er maar om te lachen en noemen het national park al de Grey Mountains in plaats van de Blue Mountains.

Aangekomen in het national park bezoeken we een van de belangrijkste uitzicht punten van het gebied ‘The Echo Put’. Vanuit dit uitzichtpunt heb je behalve uitzicht over de vele Japanners ook uitzicht over de bekende ‘Three Sisters’. Dit zijn drie uitgeslepen punten uit een berg. Ondanks de mist kunnen we toch wat foto’s maken van dit natuurverschijnsel. Helaas zien we verder alleen maar een dikke grijze wolk.

Het park wordt Blue Mountains genoemd omdat de bergen een blauwachtige kleur hebben. Dit komt doordat de Eucalyptus boom een blauwachtige kleur aan het rgenwater meegeeft. Het regenwater geeft vervolgens de rotsen een blauwachtige kleur.

Na een regenachtige dag beëindigen we de dag op een camping aan de noordkant van Sydney. Het is een mooie en vriendelijke camping en de zon breekt zowaar even door. We besluiten hiervan te profiteren en even langs het meer te wandelen.

Camperpret?
Samen komen we wel tot de conclusie dat een campertje enerzijds een zeer goed vervoersmiddel is om Australië te verkennen, maar tevens een beperking kan zijn. In ons geval hebben we een klein campertje, waardoor we bij een regenbui niet veel kunnen. Met een grote camper kun je wat dat betreft al veel meer, helaas zijn dat soort campers ook onbetaalbaar. Daarnaast missen we het hostel leven een beetje. Op een camping gaat iedereen wat meer zijn eigen gang waardoor je minder snel aan de klets raakt. Voordeel van campings is wel weer dat ze vaak een zwembad hebben, iets wat met het warme weer in Australië absoluut een pluspunt is!

Dieren in Australië
Op de camping ontdekken nog een aantal grote pelikanen. De pelikanen graaien met hun grote bek af en toe in het water om zo hun vis op te scheppen. Het zijn werkelijk prachtige vogels om naar te kijken. Wat dat betreft is Australië zo gaaf, de meest uiteenlopende dieren kom je tegen en elke keer ben je weer verrast.

Deze camping heeft een mooie campkitchen met een aantal zitplekken. Nadat we onze maaltijd bereidt hebben zitten we hier dan ook nog een paar uur. Wanneer we de afwas doen zien we een aantal possums over de camping lopen. Eindelijk zien we een keer levende possums, want we hadden ze alleen nog maar dood langs de kant van de weg gezien in Nieuw Zeeland.

15 FEBRUARI 2010
Omdat we de laatste dagen veel kilometers af hebben gelegd besluiten we het vandaag rustig aan te doen. Niet ver van onze slaapplek ligt de plaats Newcastle. We rijden hier naartoe om deze stad te bezoeken.

Onze eerste indruk is dat het centrum er een beetje verlaten en gedateerd uit ziet. Op ons gemak slenteren we door de stad. We lopen wat zaakjes binnen, want we zijn op zoek naar een Lonely Planet (rara welk land?). We komen er al snel achter dat de prijs voor een en dezelfde gids in de een of de andere winkel zomaar 5 dollar kan schelen. We vinden de goedkoopst mogelijk gids en kopen deze.

We besluiten om in Newcastle te lunchen aangezien het eindelijk droog is. Op een terrasje eten we een wrap en schrijven we wat ansichtkaarten. Samen kijken we op het plattegrondje om te kijken of we niks gemist hebben in dit stadje. Ons gevoel zegt dat, dat niet het geval is en we besluiten terug te gaan naar de camper om boodschappen te gaan doen in een winkelcentrum net buiten het centrum.

Giant Mall
Wanneer we bij het gigantische winkelcentrum aankomen begrijpen we ineens waarom de binnenstad zo verlaten is. Het blijkt een mooi winkelcentrum te zijn (en wij houden niet echt van winkelcentra) waar het erg druk en gezellig is. Er zijn heel veel verschillende winkels te vinden en we lopen er dan ook even rond.

Na een paar uurtjes zijn we het winkelcentrum beu en rijden we naar de camping die we voor deze nacht in gedachten hebben. De camping ligt aan de overkant van het water tegenover Newcastle aan een mooi strand. Ze hebben nog een plekje voor ons, wat overigens geen verrassing is, want het is duidelijk geen hoogseizoen meer. Meestal zitten we tussen de 60-plussers op de camping en is er plek zat. Dit is de eerste camping die wat drukker aandoet.

Snel zetten we de camper weg en haasten we ons naar het strand. Tom rent enthousiast de zee in en ik kijk lekker over het water uit. Eindelijk even mooi weer. Zon, zee en strand. Precies wat we van Australië hadden verwacht.

16 FEBRUARI 2010
Vandaag reizen we eerst naar Nelson Bay. Naast Nelson Bay ligt een 38 vierkante Kilometer groot duingebied. Door de omvang van het gebied wordt dit stukje grond vaak in films als decor voor de Sahara gebruikt.

Goanna
Rond drie uur arriveren we in Harrington. Harrington is een kleine gemeente en ziet er netjes uit. Het voelt als of Harrington een hechte community is. We parkeren onze campervan op een schaduwrijk plekje op de camping en wanneer we richting het zwembad lopen worden we opgechrikt door een Goanna. Een Goanna is een grote hagedis die leeft in Australië, maar ook in Azië. Er schijnen 30 soorten te bestaan waarvan er 25 in Australië leven. Voorzichtig lopen we om het beest heen om hem te bestuderen. De Goanna laat regelmatig zijn tong zien en schuifeld langzaam verder. Terwijl we foto’s maken zien we er achter ons nog een die nog groter is.

Van een Australiër horen we dat er maar vier Goanna’s op het hele schiereiland zijn. Twee daarvan hebben wij mogen zien. Goanna’s blijken niet echt gevaarlijk te zijn maar als je te dicht bij komt of ze verveeld dan kunnen ze behoorlijk snel zijn. Wanneer ze je bijten laten ze je niet meer los..

• Miekoe
    19 februari 2010 at 08:48

Yaiks! Echt helemaal niks voor mij, zo’n goanna! Ik ben zo’n mietje, haha!
    Echt mooie foto’s weer hoor!
    Ondanks dat het weer niet altijd mee zit maken jullie wat mij betreft echt een fantastische reis!

27 februari 2010 at 04:30

@Miekoe: Ja ondanks het weer maken we zeker een mooie reis. Met ons hoef je geen medelijden te hebben 😉

• Miekoe
    19 februari 2010 at 08:48

En! Wat! Een! Uitroeptekens! Weer!!! 😉

• vonnieb
    26 februari 2010 at 08:22

Iiiiii wat een grote Goanna, ik zou heel hard wegrennen als ik er zo 1 zou zien #JA

Ik heb de andere logs ook gelezen, en ben weer bij 😉

Dikke knuffff -X-

27 februari 2010 at 04:31

@Vonnieb: ik ben gewoon lekker op afstand gebleven, dat werkt ook wel 😉

• Annie
    26 februari 2010 at 08:26

Hoi Tom en Lonneke,
    Wat een spannende verhalen en bijzonder mooie foto’s.Jammer van al die regen, maar de zon schijnt toch wel voor jullie.
    Liefs, Annie

27 februari 2010 at 04:32

@Annie: We hebben vandaag gelukkig weer lekker zon gehad. Komt allemaal wel goed dus 🙂

• amethyst
    27 maart 2010 at 11:23

Wat een indrukwekkende beesten zeg!