Instagram #1

OZ: The Grampians

11 februari 2010

10 februari 2010
Wanneer we ’s morgens uit ons campertje komen slaat de hitte ons in het gezicht. Het is echt bloedheet en de thermometer geeft aan dat het al 33 graden is. Na een snel ontbijtje klimmen we dan ook weer in ons busje. Vandaag gaan we The Grampians uitgebreider bekijken.

The Balconies
Na een korte rit stoppen we bij ‘The Balconies’. Dit zijn twee grote rotsen die ver uitsteken en van waar je een prachtig uitzicht hebt. Na een wandeling van ongeveer 1 kilometer komen we aan bij The Balconies. We genieten van een wijds uitzicht over The Grampians en zien ook de camping liggen waar we de nacht hebben doorgebracht.

MacKenzie Falls
Onze tweede stop is bij de MacKenzie falls. Na een kleine wandeltocht zien we de waterval naar beneden denderen. Helaas is het zicht niet fantastisch, omdat, zoals in een bos vaker het geval is, er bomen voor staan. Om de waterval echt goed te bekijken moet je de berg afdalen. Aangezien het bordje aan het begin van de wandelroute waarschuwt dat het vrij stijl is besluit ik, gezien mijn enkel, boven te blijven. Tom loopt alleen naar beneden en verteld me later, ietwat buiten adem, dat het inderdaad een prachtige waterval is. De tocht naar boven was niet een van zijn favoriete wandeltochten en het zweet staat op zijn voorhoofd.

Na deze twee mooie plekken bekijken we de rest van het park. Rond de middag lunchen we midden in het bos in een mooi schaduwrijk plekje waar we uiteraard weer belaagd worden door vliegen. We vragen ons ook af of we de enige zijn die ons zo aan die vliegen irriteren. Het valt ons namelijk op als we ergens lopen, wij de enige twee zijn die als een gek om ons heen slaan…

Gedurende ons autoritje terug naar Halls Gap zien we wederom een hoop zwartgeblakerde bomen. Het hele park lijdt nog steeds onder de bosbranden in 2006 wordt ons verteld door de eigenaren van een koffietent in het dorp. Ze moesten met z’n allen evacueren en hebben doodsangsten uitgestaan.

Terug op de camping duiken we snel weer het zwembad in. Deze dag voelt aan als de warmste dag tot nu toe en de wind is gewoon warm. Het lijkt alsof er een grote föhn op ons is gericht. Helaas blijkt de avond weer een regenachtige te worden waarin we opgesloten zitten in ons mini-campertje. Op zulke momenten is het balen dat je niet gewoon in een hostel zit..

11 februari 2010
Vandaag vertrekken we weer uit The Grampians. Net voor we vertrekken ontmoeten we een Australische man, hij is Jazz Pianist en zal komend weekend hier in Halls Gap optreden tijdens het jaarlijkse Jazz Festival. Volgens een aantal mensen die we gesproken hebben is dit een geweldig evenement. De campings en motels in de omgeving zijn dan ook helemaal volgeboekt.

De man verteld ons dat de plaats Halls Gap al enkele keren ontsnapt is aan een extreme bosbrand. In Australië werken ze met verschillende brandgevaar levels. Zodra de brandweer level 5 (extreem risico) aankondigd dien je zelfs je huis per direct te verlaten en naar een veilig gebied te gaan. De kans is dan zo groot op brand dat ze geen risico willen lopen. Dit hoogste gevaren level is in 2009 midden in het hoogseizoen afgegeven door de brandweer in Halls Gap. Vele toeristen en bewoners moesten het gebied verlaten. Helaas bleven de toeristen na de waarschuwing ook nog even weg, waardoor de lokale middenstand duizenden dollars aan inkomsten mis liepen. Het afgeven van het hoogste level is dan ook iets wat met veel zorg moet gebeuren. Geeft de brandweer het af en gebeurt er niks, dan zijn ze de boeman, geven ze hem niet af en gebeurt er wel wat dan ook. Daar weet de KNMI met zijn weeralarm alles van… 😉

De lucht is vandaag veranderd van blauw naar grijs. We rijden terug in de richting van Melboure. We rijden een flink aantal uren en later in de middag komen we aan in Healesville. Dit plaatsje ligt midden in Yerry Vally. Deze vallei staat bekend om de uitstekende wijn die hier vandaan komt. Het plan was dan ook om een aantal wijn boerderijen bezoeken, maar door de extreme regen hebben we dit helaas niet kunnen doen.

Het regent wederom en we brengen dus weer een avond door in ons ieniemienie campertje. We zijn zelfs zo diep gezonden dat we een kant-en-klare diepvriesmaaltijd eten… We eindigen de dag met een spelletje regenwormen. Een zeer simpel maar leuk spelletje om te spelen.

• Miekoe
    19 februari 2010 at 08:40

Echt wel eng, die bosbranden. Sta je hier eigenlijk nooit zo bij stil. Het is wel op het nieuws en dan vind je het erg. Maar je realiseert je niet dat de mensen daar er continu alert op moeten blijven. Heftig hoor!