Instagram #1

Reviews

CoSchedule

29 mei 2016
Macbook - Bringinghappiness.nl

Ik gebruik al jaren een kalender (Editorial Calendar) in WordPress om mijn blogposts in te plannen. Ik schrijf graag vooruit en ik vind het fijn om daarin een overzicht te hebben. Het lastige vind ik echter om ook mijn social media kanalen bij te houden met betrekking tot mijn blogposts. Ik heb in het verleden zoveel blogposts geschreven dat het jammer is als die in de vergetelheid raken. Ik vind het dus leuk om af en toe blogposts uit het verleden te delen op social media. Wil je dat een beetje frequent doen dan kost dat heel veel tijd en om heel eerlijk te zijn is tijd soms een probleem. Als ik dan al tijd heb om lekker te twitteren dan denk ik meestal niet aan mijn blogposts, maar reageer ik wat op andere mensen en gooi zelf wat onzin de lucht in.

Ik weet dat er plugins zijn waarmee je oude posts kunt delen op social media, maar vaak gebeurt dat random. Dat wil ik dus pertinent niet. Ik wil dat mijn berichten persoonlijk blijven en ik wil er goed over nadenken wanneer ik berichten deel. Een tijd geleden las ik bij een aantal bloggers over CoSchedule en ik was daar wel benieuwd naar. Je kunt de tool 14 dagen gratis uitproberen en dat besloot ik te doen.

Wat is CoSchedule dan eigenlijk wel niet?

CoSchedule is een tool om je blogpost én social media te beheren. Het fijne is dat het te integreren is in WordPress middels een plugin. Ik hoef mijn eigen blogomgeving dus niet te verlaten. Ik log een keer in en de ‘Calendar’ van CoSchedule is in de zijbalk te vinden. Vanuit deze kalender heb je in een oogopslag een overzicht van al je blogposts en wat er bijvoorbeeld op Facebook, Pinterest of Twitter gaat verschijnen. Heel handig. Voorheen plande ik wel eens berichten in bij bijvoorbeeld Facebook, maar ik was dan wel het overzicht kwijt en het kost veel tijd. Via CoSchedule plan je al deze berichten al in tijdens het schrijven van een blogpost.

Alle berichten verschijnen vervolgens in de kalender. Handig is dat je berichten middels slepen simpel kunt verplaatsen. Ik plan ze dus in via de blogpost die ik schrijf en check daarna alles nog even in de kalender. Ik wil voorkomen dat er tig berichten tegelijk gepost worden. In de kalender kan ik de berichten dus nog wat verschuiven. Net als je nu misschien ook al doet in een kalender in WordPress met je blogposts.

CoSchedule - Bringinghappiness.nl

Blogpost schrijven

Wanneer je een blogpost schrijft vind je onderaan een blokje van CoSchedule dat eruitziet als onderstaande. Hier kun je op simpele wijze instellen waar en wanneer je blogpost gedeeld wordt. Tevens kun je hier een begeleidend stukje tekst typen, zodat het persoonlijk blijft. Bovendien kun je ook kiezen welke foto getoond wordt. Als ik voorheen een blogpost deelde op Facebook, bepaalde Facebook welke foto er getoond werd. Soms prima, soms vervelend.

Je kunt blogposts delen op Twitter, Facebook, Google Plus, LinkedIn, Tumblr, maar bijvoorbeeld ook op Pinterest. Met name dat laatste vind ik ook heel erg prettig, omdat ik Pinterest vaak een beetje vergeet. Je kunt exact instellen op wel bord het bericht gedeeld gaat worden en je kunt ook meerder borden tegelijk instellen.

CoSchedule - Bringinghappiness.nl

Taken, taken, taken

Zoals je in bovenstaande afbeelding ook kunt zien is het mogelijk om een takenlijst bij te houden. Dit kan erg handig zijn bij het schrijven van een grote blogpost waar je bijvoorbeeld wat dingen voor uit wilt zoeken. Ik maak er zelf niet zoveel gebruik van, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit zeer handig kan zijn zéker als je een blog met meerdere personen beheert.

Social Media

Overigens kun je ook gewone berichten inplannen zonder dat deze aan een blogpost verbonden zijn. In theorie kan ik nu inplannen dat er morgenvroeg een berichtje verschijnt op Twitter met de tekst ‘Goedemorgen, fijne dag!!’. Nu heb ik dat tot op heden niet echt gedaan, behalve om te testen, omdat ik persoonlijk contact belangrijk vind. Dat maakt social media nog enigszins sociaal toch? Het kan wel leuk zijn om bijvoorbeeld dingen op facebook of Twitter te delen die niet per se op je blog gaan verschijnen. Soms kom ik namelijk heel veel dingen tegelijk tegen die ik zou willen delen, maar wil ik jullie niet teveel ineens spammen. Via CoSchedule kun je ze dan alvast inplannen, zodat ze mondjesmaat verschijnen in plaats van allemaal tegelijk.

Agenda

Eventueel kun je, je blogposts e.d. ook laten toevoegen aan je Google Calendar. Nu maak ik daar zelf veelvuldig gebruik van in het dagelijkse leven en daarom heb ik mijn blogposts nu ook toegevoegd. Ik weet nog niet goed of ik dat fijn vind. Enerzijds weet ik nu precies wanneer wat gepost word, simpelweg door op mijn telefoon even in mijn agenda te kijken. Tegelijkertijd is het misschien een overload en bekijk ik de planning liever gewoon in WordPress.

Telefoonhoesjes - Bringinghappiness.nl

De kosten

Nu moet ik zeggen dat ik het eigenlijk wel heel erg duur vind, maar wat blijkt.. na het schrijven van een review krijg je 50% korting (vandaar dus al die reviews die ik tegenkwam 😉 ). Je betaalt normaal dus maar liefst 30 dollar per maand en dat vind ik echt een heleboel centen. Na het schrijven van een review betaal je 15 dollar per maand in het eerste jaar(!). Daarnaast kun je via een referral-programma ook nog sparen voor extra korting. Best veel moeite dus om aan een acceptabele prijs te komen. Ik kom op internet, in reviews uit 2014, nog prijzen tegen van 10 dollar per maand.. de prijs is dus inmiddels 3 maal zo hoog. Voor 10 dollar in de maand had ik het meteen een abonnement genomen.

Ester vroeg mij waarom ik voor het pakket ‘solo marketing’ had gekozen ipv ‘solo standard’. Nou dat was dus een gevalletje ‘niet verder gekeken dan mijn neus lang was’ (en die is lang, moet je nagaan). Wanneer ik namelijk voor de optie verlengen koos kreeg ik alleen de optie ‘solo marketing’ te zien, ik bleek echter ook gewoon een ander plan te kunnen kiezen. Slecht onderzoek van mijn kant dus! De optie ‘solo standard’ kost 15 dollar per maand en, hoewel ik begrijp dat dit voor velen nog prijzig is, veranderd het mijn verhaal wel enigszins.

Let wel, je kunt dan niet samenwerken met een team e.d., maar dat is op mijn blog ook niet van toepassing. Er zijn nog een aantal opties die komen te vervallen, maar daar ga ik me nu even verder in verdiepen. Het belangrijkste is voor mij dat ik mijn sociale kanalen bij kan houden. Je kunt er bij dit plan tot 5 sociale kanalen aan verbinden en dat is voor mij genoeg.

Blijf ik het gebruiken?

Ik weet het nog niet. Ik vind het echt heel fijn om te gebruiken, maar ik vind het nog steeds veel geld. Als je een flink aantal bezoekers hebt per maand en je dus ook inkomsten haalt uit je blog dan snap ik dat het interessant is, maar dat is op mij allemaal niet van toepassing. Niet dat ik dat niet zou willen en dan zou dit stukje programma juist een goede investering zijn. CoSchedule bespaart me zo ontzettend veel tijd. Iets wat in de periode hiervoor ervoor zorgde dat het bloggen me tegen ging staan en dit hulpmiddel geeft me wel weer de energie en de zin in het bloggen terug. Vandaar dus die twijfels.. doen of niet doen?

Nu zie ik je denken, ‘je schrijft deze review toch? Dus betaal je toch ook 50% minder’ en dat is ook zo. Die 50% korting is ook gewoon heel erg fijn mocht ik besluiten ermee door te gaan. Ik ben zeker ook bereid om te betalen voor dingen die me bevallen, absoluut, maar ik moet soms ook even naar de kosten en de baten kijken met betrekking tot mijn blog.

CoSchedule - Bringinghappiness.nl

Oh ja…

Er zijn nog meer mogelijkheden met CoSchedule die ik nog niet allemaal heb kunnen bekijken tijdens de proefperiode en daarom bespreek ik die ook niet. In onderstaande video meer uitleg. Wellicht interessant als je CoSchedule mocht overwegen. Je kunt het sowieso 2 weken gratis proberen en dat is absoluut een aanrader, omdat je dan kunt ervaren wat allemaal mogelijk is. Je hoeft geen betaalgegevens in te voeren bij de proefperiode dus je zit niet zomaar ergens aan vast. Helemaal vrijblijvend.

Ben jij al bekend met CoSchedule of gebruik je het al? Of juist niet?

Open en eerlijk: deze blogpost is niet in samenwerking geschreven, maar levert me eventueel wel voordeel op door middel van een korting op het abonnementsgeld. De linkjes in deze blogpost zijn referrals en leveren mij eventueel een korting op.

  • Reply
    Anouk
    29 mei 2016 at 15:19

    Het klinkt als een fijne tool, maar ik vind de kosten echt te hoog… helaas 😉

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:17

      @Anouk: Prijzig is het, maarrrr minder prijzig dan ik in eerste instantie had vermeld. Het goedkoopste plan is 15 dollar per maand.

      • Reply
        Anouk
        31 mei 2016 at 11:27

        Ik vind dat nog vrij prijzig, hihi

  • Reply
    Natasja
    29 mei 2016 at 16:16

    Hm, ik heb CoSchedule vaak getipt gekregen maar het is er nog steeds niet van gekomen het eens uit te proberen. Die Editorial Calendar gebruik ik ook, bevalt goed voor het inplannen van blogberichten. Misschien toch CoSchedule eens twee weken gratis proberen en kijken of dat genoeg bevalt om er ook voor te betalen.

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:11

      @Natasja: Zeker doen! De prijs in mijn blogpost klopte niet trouwens. De goedkoopste optie is 15 dollar. Je kunt dan niet van alle functionaliteiten gebruik maken, maar dat is voor mij niet zo erg.

  • Reply
    Shifra
    29 mei 2016 at 17:14

    Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het klinkt wel ontzettend handig! Ik stuntel ook altijd met de chaos van alle planningen van social media en blogs. Nu plan ik de laatste tijd heel weinig vooruit, dus dat scheelt wat betreft de chaos nu heel erg. Haha! Maar ik zou het heel graag wat beter georganiseerd willen hebben (!!). Stom dat het zo duur is, ik vind 30,- ook wel heel veel. (Maar men zou het kunnen aftrekken als je genoeg verdiend.) lk ga eens verder zoeken naar alternatieven. Ik heb het ook een tijdje op papier gedaan (voor de blog), maar dat werkt weer niet samen met social media. Nou, leuk om dit eens te zien zeg! 🙂 Thanks for sharing!

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:10

      @Shifra: Oeps.. ik maakte een foutje in het artikel. De goedkoopste optie kost 15 dollar. Iets betaalbaarder nietwaar?

  • Reply
    Lauriette
    29 mei 2016 at 18:04

    Deze tool klinkt super handig! Het is inderdaad aardig wat werk om alles op social op de juiste manier te plaatsen/in te plannen. Jammer dat het aan de prijs is, anders was ik het zeker gaan gebruiken! 🙂

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:09

      @Lauriette: Vind ik dus ook! Overigens heb ik wel een fout gemaakt in het artikel. De goedkoopste variant kost 15 dollar ipv 30 dollar. Scheelt wel behoorlijk 🙂

      • Reply
        Lauriette
        31 mei 2016 at 11:26

        Oeh! Dat maakt het wel weer iets interessanter.

  • Reply
    Annouska
    29 mei 2016 at 19:56

    Ik las al iets over dit programma / plugin via twitter. En nu ook uitgebreid hier wat mij enthousiast maakt. Alleen heb ik erg echt niet zoveel geld voor over, dus ik ga verder zoeken naar hetzelfde idee.

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:08

      @Annouska: Als je iets vindt dan ben ik erg nieuwsgierig en hoor ik het uiteraard graag. Overigens heb ik wel een fout gemaakt in het artikel. De goedkoopste variant kost 15 dollar ipv 30 dollar. Dus dat scheelt weer 😉

  • Reply
    sammie
    30 mei 2016 at 11:28

    Ik vind het te duur omdat het bedrag iedere maand weer opnieuw terug komt en dat vind ik een beetje onzin, zo word het wel een erg duur programma als je het uiteindelijk een jaar of 2 gebruikt, ik hou het wel bij de gratis kalender en social media doe ik wel handmatig 🙂

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:07

      @Sammie: Tegenwoordig heb je meer abonnementsdiensten inderdaad, waar je voorheen voor een stukje software betaalde. Dat zie je ook bij Microsoft Office of Adobe Photoshop. Het heeft zijn voor- en nadelen.

  • Reply
    Eva
    30 mei 2016 at 15:21

    Ik ben deze tool lang geleden al eens op social media tegengekomen en was erg geïntrigeerd door de opties maar ik vind het ook wel écht veel geld. Kan me inderdaad ook voorstellen dat het voor professionele bloggers erg interessant is maar voor mij is zelfs die 15dollar per maand een investering die ik er nu bij lange na niet uithaal. Het levert natuurlijk wel weer tijd op die ik weer beter kan besteden aan het bloggen en ook weer consequenter posts kan maken omdat ik me dan over minder dingen druk hoef te maken.. och uit deze vicieuze cirkel kom ik niet meer vrees ik 😉

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 11:05

      @Eva: Ik heb me vergist, het goedkoopste plan is 15 dollar dus mocht je dan een review schrijven voor 50% korting betaal je 7,50. Het blijven toch terugkerende kosten.

  • Reply
    Ester
    31 mei 2016 at 08:56

    Bedankt voor je interessante review. Mag ik je vragen waarom jij voor het “solo marketing” pakket hebt gekozen idpv goedkopere “solo standard”? Het enige verschil wat ik op hun site kan vinden is het aantal social media profielen die je bij kunt houden, maar misschien zijn er nog meer voordelen?

    • Reply
      Lonneke
      31 mei 2016 at 10:00

      @Ester: Goede vraag.. die optie krijg ik helemaal niet te zien bij verlengen. Die optie is in ieder geval een stuk goedkoper! Ik ga er eens in duiken en dan ga ik mijn post aanpassen, want dan klopt het wellicht niet helemaal wat ik zeg!

      • Reply
        Ester
        31 mei 2016 at 15:11

        En als je op het goedkoopste pakket ook 50% korting krijgt, dan is dat helemaal interessant. :o) Ik ben benieuwd naar je eventuele updates. :o)

  • Reply
    Noraly
    31 mei 2016 at 23:18

    Deze ga ik even onthouden. Fijn om alle opties te zien. Vooral dat posten op kanalen waar je eigenlijk (te) weinig mee doet. Dan is zo’n steuntje in de rug extra fijn. Alleen die kosten hé 🙂 Zelfs de 15 euro per maand vind ik nog best pittig.

  • Reply
    Debbie
    2 juni 2016 at 13:59

    Bedankt voor deze review! Ik gebruik nu editorial calender en plan social in via Buffer. Daarvoor betaal ik bijna 10 euro per maand. Kun je met CoSchedule ook social berichten herhalen? Want dat vind ik wel handig met Buffer, vooral voor Twitter.

    Lijkt me wel vet handig als je gewoon alles kunt regelen vanuit 1 interface. Ik vond 30 euro (of dollar) ook te duur, maar 15 is zeker het proberen waard!

  • Reply
    Laura
    3 juni 2016 at 10:14

    Ik gebruik Hootsuite maar eerlijk gezegd knap ik nogal af op de interface… Ik moet zeggen dat dit er wel erg gaaf uitziet, vooral ook dat optie dat je kunt zeggen ‘x dagen na publicatie’. Dat moet je bij Hootsuite zelf weer regelen.
    Zit er ook een optie om ‘automatisch’ in te plannen op basis van ‘optimale performance’? Dat vond ik bij Twitter altijd wel fijn. Ook ben ik benieuwd naar de vraag van Debbie over het herhalen van berichten, als je weet dat die succesvol waren.

  • Reply
    Iris
    13 juni 2016 at 10:59

    Hmmm.. dit klinkt interessant, maar inderdaad erg prijzig voor een niet-commercieel blog.

  • Reply
    Sjoukje - www.meergeldminderstress.nl
    21 juni 2016 at 06:34

    Wat een goede tip! Ik kende wel buffer.com, maar daar kan je je blogs weer niet mee agenderen. Ik vind 15 dollar ook wel prijzig, maar buffer.com is ook een tientje. En het scheelt wel veel gedoe, dat is ook veel waard.

Leave a Reply

Stay weird